Tekst & redactie


Vanuit mijn studie weet ik alles van goede verhalen en van wat werkt en wat niet. Als webontwikkelaar weet ik hoe je teksten moet doseren om ze extra effectief te maken.

Wat is jouw verhaal?

Vertel dat!

Het schrijven van goede teksten voor een website, brochure of campagne is vaak best lastig! Het gaat er niet alleen om dat je je met correct taalgebruik en foutloze spelling wilt presenteren, maar ook met een goed verhaal. Als ex-literatuurwetenschapper weet ik alles van goede verhalen en van wat werkt en wat niet; als webontwikkelaar weet ik hoe je het verhaal moet vertalen en doseren om het extra effectief te maken. Het gaat er steeds om: wat is jouw verhaal, en wat beoog je ermee het te vertellen.

Hoe praat jij?

Tekstconcepten

Een tekst is niet zomaar goed als hij correct is geschreven, een goede spelling en grammatica zijn de belangrijkste bijzaken van schrijven, maar zeker geen hoofdzaken. Het gaat erom dat de tekst, jouw tekst is en jouw boodschap zo goed mogelijk overbrengt aan het door jouw beoogde publiek. Goede teksten, met zorg gekozen woorden en zinnen, kunnen de gehele beleving van een website bepalen. Teksten moeten karakter krijgen, het karakter van jou, je bedrijf of je organisatie. Ze moeten herkenbaar en positief zijn en in dienst staan van het doel van de communicatie. Hierbij maakt het niet uit of dat informeren, diverteren of verkopen is.

Het is heel goed mogelijk om vanuit een tekstconcept-strategie te werken om de tekstschrijvers en content-managers binnen jouw organisatie handvatten te bieden om consistente en effectieve communicatie te bewerkstelligen.

Om zo maar te zeggen.

Redactie en internet

Er wordt zoveel geschreven!

Er wordt doorgaans veel zorg besteed aan teksten die gedrukt worden in brochures, flyers en andere publicaties, maar teksten voor het internet krijgen minder aandacht. Soms worden de eenmaal geschreven en gedrukte teksten een-op-een geknipt en geplakt in een website om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Of er wordt vooral veel en snel geschreven, in blogs en op sociale media, om volume aan content te genereren, zonder goed te letten op stijl en spelling. Hoe dan ook, publiceren op het internet verdient dezelfde aandacht als publiceren op papier, al was het alleen al omdat het potentieel aan lezers vele male groter kan zijn!

Toegegeven, aandacht kost tijd en vaak ook geld. Publiceer dan bijvoorbeeld minder, maar goed. Zorg ervoor dat de teksten relevant zijn en sprankelend en correct geschreven, en laat er altijd ten minste één keer een ervaren redactionele blik over gaan.

Bekijk portfolio